Een nieuwe kijk op marketing: zo speel je in op Gen-Z

No items found.
16/10/2024
Gen-Z groeien met social media

De invloed van Gen-Z wordt steeds groter - daar moeten we iets mee als marketeers.

We komen er niet meer onderuit. Gen-Z heeft online een grote invloed. Vernieuwende kennis is dan ook noodzakelijk. We moeten bij blijven om deze doelgroep te leren begrijpen. Juist daarom is jouw social media uitbesteden een heel goed idee! Want eerlijk is eerlijk: Gen-Z haalt ons in en daar moeten we onze marketingstrategie op aanpassen. Ik heb een aantal tips voor je om het alvast iets makkelijker te maken.

Gen-Z spreekt een andere taal

Misschien denk je nu, ach dat valt wel mee toch? Nou, niet dus. Lees je maar eens in welke taal ze spreken, dan krabbel je snel terug. Neem dat maar van mij aan ;) Nog niet overtuigd? Ik gooi er even een Gen-Z citaat voor je in:

Zojuist besloten een kaldiladi momentje te doen. Dus even een lawa gemaakt mdm in combi met een havercappu. Zeker voheva! Helemaal hdp. ⁣⁣

Als je niet tot Gen-Z behoort snap je dit waarschijnlijk niet - net als ik. ⁣⁣Dus, als millennial heb ik het onderzocht en vertaal ik het even voor je. Komt ‘ie:⁣

Zojuist besloten een klap die laptop dicht momentje te doen. Dus even een lange wandeling gemaakt met de meiden in combinatie met een havercappuccino. Zeker voor herhaling vatbaar! Helemaal heerlie de peerlie (of wel: heerlijk).

Maar hoe blijven we als millennials nou op de hoogte? Handig voor ons (marketing)werk maar ook om je niet gelijk heel oud te voelen wanneer je met een jonger iemand praat. 😜⁣⁣

Zo spreek je de taal van Gen-Z

Keep talking with young people! Hoe zien ze dingen en wat zeggen ze nou precies? Daar geen zin en geen tijd voor? Ook begrijpelijk. Dan heb ik de online gouden tip voor je. Volg @dehaarclipvanmarieclaire op Insta die spreekt hélemaal Gen-Z. En aangezien deze generatie een spanningsboog heeft van gemiddeld 8 seconden zal het je waarschijnlijk niet heel veel tijd kosten om de short-video’s te bekijken ;)

Nog meer in Gen-Z materie duiken? Neem dan toch eens een kijkje op TikTok. Hier zie je wat Gen-Z bezighoudt.

Zorg dat Gen-Z je bedrijf goed kan vinden

Tegenwoordig wordt er via social media veel vaker gezocht naar leuke winkeltjes of eettentjes. Juist daarom is het toevoegen van jouw locatie op social media zo belangrijk! Social search wordt steeds slimmer en speelt elke dag beter in op het algoritme van je klant. Gen-Z zoekt steeds vaker via social media. Zorg er dus voor dat je hier rekening mee blijft houden in je strategie.

Speel in op short-video

Dat deze generatie een korte spanningsboog heeft, daar kunnen we niet omheen. Zet dus absoluut short-video in binnen jouw marketingstrategie. Lange lappen tekst daar houdt deze doelgroep niet van. Ze willen tussen het scrollen door geraakt worden door jouw video. Het liefst snel en kort zodat ze daarna door kunnen gaan naar de volgende video.

Gen-Z wil echte mensen met échte verhalen

Investeren in een rete dure brandingvideo? Dat hoeft tegenwoordig niet meer. Deze generatie wil échte mensen. Meer emotie en beleving. Het hoeft niet perfect - verre van zelfs. Upload dus leuke en échte video's van jouw bedrijf. Realistische verhalen met echte werknemers. Gelukkig hoeven de video's niet lang te duren. Zet je creativiteit in en ga ervoor! 

Een voorbeeldje? Komt 'ie: een bibliotheek heeft een oubollig imago waar Gen-Z maar weinig te zoeken heeft. Daar speelde een bibliotheek perfect op in door een video in te zetten met Gen-Z taal. Kijk zelf maar eens:

Hou rekening met Gen-Z in jouw marketingstrategie

Wil jij hulp in jouw marketingstrategie? Ik sta voor je klaar. Ik mag dan wel zelf geen Gen-Z zijn, maar ik snap ze wel en weet hoe we jouw marketing erop kunnen inrichten. Ben jij benieuwd geworden? Neem eens contact op, ik help je graag!