Zet jij LinkedIn al in voor jouw bedrijf of voor personal branding? Zo niet, dan is dit is waarschijnlijk een gemiste kans. LinkedIn is een platform dat afgelopen jaren steeds belangrijker is geworden maar nog steeds wordt vergeten in de social media strategie. Lees in dit blog meer over het inzetten van LinkedIn voor bedrijven en specialisten.

Het doel van LinkedIn
LinkedIn is een social media platform wat voornamelijk zakelijk wordt gebruikt. Het is gelanceerd in 2003 en eigendom van Microsoft sinds 2016. Het doel van LinkedIn is om professionals met elkaar te verbinden. Met dit zakelijke platform ben je in staat relaties op te bouwen, kennis te delen en carrièremogelijkheden te verkennen. Wist je dat LinkedIn werelds grootste professionele netwerkplatform is? Zonde dus, wanneer je hier helemaal niets mee doet. Veel bedrijven ervaren het probleem dat ze er gewoonweg geen tijd voor hebben, daarom laten ze het vaak beheren door een social media manager.

Personal branding op LinkedIn wordt steeds belangijker
Niet alleen het onderhouden van zakelijke updates op je bedrijfspagina’s is aan te raden maar ook juist updates vanuit jouzelf. Profileer jezelf als specialist in je vakgebied en lok interactie uit. Wanneer jouw post goed terecht komt in het algoritme van LinkedIn, blijft je post heel lang in de feed ‘zweven’ waardoor je langere tijd goed zichtbaar bent. Hierdoor is het contact met andere professionals super easy en werk jij direct aan je zakelijke zichtbaarheid.

Ga voor meer interactie op LinkedIn

Lok reacties uit, reageer op posts van anderen en zet bijvoorbeeld eens een poll in. Wanneer jij actief bent op LinkedIn zal jouw profiel automatisch vaker in het algoritme verschijnen. Een hele handige manier om zichtbaar te zijn binnen je zakelijke netwerk. Zorg ervoor dat je ook op dit kanaal top of mind bent en bouw loyaliteit op met je klanten – maar ook juist met connecties in hetzelfde werkveld. Wanneer je hier vragen over hebt, help ik je er graag bij. LinkedIn beheren voor bedrijven is iets wat ik dagelijks doe, van zorginstellingen tot aan bouwspecialisten.

LinkedIn profiel optimalisatie
Wanneer je meer met LinkedIn wil doen, is het belangrijk dat je een geoptimaliseerd bedrijfsprofiel hebt. Zorg ervoor dat de bedrijfsbeschrijving compleet en overtuigend is.Doe dit met relevante zoekwoorden om de vindbaarheid te vergroten. Staat daarnaast je ervaring goed beschreven en heb je een aantal reviews op je profiel staan? Wanneer jouw profiel helemaal geoptimaliseerd is kan je helemaal los!

Social media beheerder | groeien met social media | social media beheer

De voordelen en opties van LinkedIn op een rij
De voordelen van Linkedin zijn eindeloos! Hieronder heb ik een aantal voordelen van LinkedIn voor je op een rijtje gezet.

  1. Verbreed je zakelijke netwerk
    Dit platform is specifiek gericht op professionals en zakelijke interacties. Dit is dus een unieke kans voor jou en je bedrijf om in contact te komen met relevante doelgroepen, zoals potentiële klanten, zakelijke partners en zelfs potentiële werknemers. Ook wanneer je een zakelijke vraag hebt; gooi het op LinkedIn en ik weet zeker dat je genoeg reacties krijgt! Gebruikers zijn erg actief op LinkedIn en dat is fijn wanneer je iets specifieks wil weten.
  2. Expertise door tought leadership
    LinkedIn is een platform waar bedrijven en professionals hun expertise en thought leadership delen. Dit kan bijvoorbeeld door waardevolle content te delen, zoals blogposts, whitepapers, en casestudies. Zo kan je je als bedrijf en specialist positioneren als autoriteit binnen je branche. Dit kan leiden tot meer vertrouwen en dus meer leads of conversies.
  3. Vind je nieuwe opdracht, baan of collega
    Wanneer je op zoek bent naar nieuwe collega’s dan is LinkedIn onmisbaar. Plaats een post en laat collega’s dit delen. Grote kans dat jij je nieuwe collega gaat vinden. Je kan een vacatures plaatsen en zelfs LinkedIn recruitment aanschaffen – dit is een tool van LinkedIn waardoor je meer mogelijkheden hebt voor het zoeken van mensen. Ook wanneer je op zoek bent naar een nieuwe ZZP-opdracht, is LinkedIn the place to be!
  4. LinkedIn ads en analytics voor maximale zichtbaarheid
    LinkedIn heeft veel advertentiemogelijkheden om jouw ideale doelgroep te bereiken. Denk aan: advertentiecampagnes, gesponsorde InMail en videoadvertenties. Stel je doelgroep samen op basis van demografische gegevens, functietitel en bedrijfsgrootte en bereik de juiste groep mensen. Start met meerdere advertenties en campagnes zodat je kan zien wat wel en niet werkt.

LinkedIn beheer lastig? Laat mij je erbij helpen.

Heb jij moeite met het bijhouden van jouw social media LinkedIn of überhaupt jouw social media? Let me help you! Ik run jouw social media, en jij jouw bedrijf. Laten we eens kletsen over de mogelijkheden en neem contact op.

Published On: 7 februari 2024 / Categories: Marketing /

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Eens per maand sturen wij jou een nieuwsbrief met de laatste trends op het gebied van social media en branding. Let’s learn together!