Het geheim achter het algoritme van de Instagram reels

Het Instagram algoritme. We kunnen niet genoeg blijven testen om er meer over te weten te komen. Niemand weet hoe het werkt en we proberen allemaal de geheimen te achterhalen. Wat we op dit moment wel weten, is dat de Instagram reels het erg goed doet in het algoritme van Instagram. Hoe kan dit? En hoe kan jij je Instagramreels optimaliseren? Ik zocht het voor je uit!

Wat is een Instagramreels?

Begin dit jaar heeft Instagram deze nieuwe functie geïntroduceerd. Met een Instagram reels kun je video’s van 15 seconden opnemen en editten. Deze functie lijkt op het bekende kanaal TikTok, waar je korte filmpjes kan plaatsen.

Adam Mosseri – de big boss van Instagram – wil dan ook de grootste concurrent worden van TikTok. Hij heeft grote plannen om Instagram heel groot te gaan maken in videocontent. Beter goed bedacht, dan slecht gejat, toch?

Hoe werkt het Instagramreels algoritme?

Dit blijft een groot mysterie. Maar wat duidelijk is, is dat het Instagram algoritme niet gediend is van gerecyclede content.

Eerder kon je bijvoorbeeld gemakkelijk je TikTok video’s doorplaatsen op jouw Instagram. Je kon daarna heel snel hier een Instagramreels van maken. Nu is het algoritme van de Instagram reels hier niet meer zo blij mee, Instagram wil alleen nog maar unieke content. Check deze post maar eens:

Eigenlijk zeggen ze hier, dat het Instagramreels algoritme gewoonweg niet gediend is van watermerk logo’s in hun video’s. Ook moeten de video’s van hoogwaardige kwaliteit zijn. Zorg daarvoor voor een juist formaat video bij het maken van de reels. Houd je camera rechtop, want het formaat voor een Instagramreels is 1080 x 1920 (hetzelfde als een story voor Instagram).

De belangrijkste factor in het algoritme van de Instagramreels is op dit moment dus unieke en hoogwaardige content.

Het algoritme van jouw Instagramreels geoptimaliseerd

Heb jij je content op Instagram gemaakt en is het van hoogwaardige kwaliteit? Dan heb ik nu de volgende tips voor je, om je Instagramreels te optimaliseren. Hoe krijg jij je Instagramreels nou nog hoger in het algoritme? Ik ben op onderzoek uit gegaan en heb een aantal tips voor je op een rijtje gezet.

  • Entertainment met jouw Instagramreels

    Wees creatief in je Instagramreels content. Hoe creatiever jouw Instagramreels, hoe blijer het algoritme is. Instagram steekt de reels in op entertainment en wil dat dat jij grappige content plaatst. Vergelijkbaar met het TikTok kanaal, alleen dan video’s op Instagram.

  • Instagramreels muziekjes

    Gebruik leuke – en vooral populaire – muziekjes uit de muziekbibliotheek van Instagram. Soms zijn bepaalde liedjes ineens heel erg trending, en worden hier zelfs bijpassende dansjes bij verzonnen. Kijk daarom ook naar andere populaire content creators op Instagram.

  • Trending Instagramreels

    Wil je echt succes bereiken? Volg dan trends in reels. Deze Instagramreels zijn populair in het algoritme van Instagram. Wees er snel bij, sommige trends zijn zelfs in een dag alweer verdwenen.

Heb je je reels geoptimaliseerd? Check je likes en reacties! Probeer de eerste paar uur zoveel mogelijk engagement te genereren op jouw Instagramreels. Hierdoor ziet Instagram jou als relevant, en dat is dan weer goed voor het algoritme van jouw reels.

algoritme-instagramreels

Wat is niet goed voor het Instagram algoritme?

Zoals we hierboven al hebben kunnen lezen, is het allerbelangrijkst in het algoritme van de Instagramreels de kwaliteit en unieke content via Instagram zelf.

Check ook nog eventjes de volgende dingen wanneer jij je reels upload:

  • Voldoe jij aan de Community richtlijnen van Instagram? Top. Jouw reels is ready to go!
  • Zit er een rand om je filmpje? Zoom je reels iets meer in. Ook dit vindt het algoritme van Instagram niet zo leuk.
  • Zorg dat je niet teveel tekst te zien is in je reels.

Kom maar op met meer volgers!

Heb jij hulp nodig bij jouw Instagram?

Kom jij er niet aan toe om je Instagram bij te houden, of is dit gewoonweg niet jouw ding? Neem eens contact op. Bij Groeien met Social Media nemen wij het werk graag voor je uit handen.

Published On: 30 september 2021 / Categories: Marketing /

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Eens per maand sturen wij jou een nieuwsbrief met de laatste trends op het gebied van social media en branding. Let’s learn together!